My Family Day

Monday, March 29, 2010

APLIKASI KOMPUTER DALAM PENGAJARAN BAHASA: PENGUASAAN GURU DAN KEKANGAN DALAM PELAKSANAAN

1.0 Pengenalan

Dalam memperkatakan teknologi dalam pendidikan, Grove et al. (2004) menyatakan nilai teknologi di dalam bilik darjah telah menimbulkan isu dan perdebatan dalam kalangan ahli teknologi pendidikan. Teknologi telah dibuktikan dapat meningkatkan produktiviti, menambahkan motivasi, menyokong pengajaran secara tidak langsung, kebolehan pengajaran yang bersifat unik, dan meningkatkan literasi maklumat (Roblyer & Schwier, 2003). Justifikasi ini timbul didalam iklim kritikan berasaskan pelaburan yang besar dalam teknologi yang diraguikeberkesanannya (Cuban, 2001).


Terdapat beberapa isuyang sering dikaitkan dalam pengajaran menggunakan komputer. Stallard (1998) dalam kajiannya menyatakan bahawa keadaan yang menjadikan pengajaran tersebut tidak berkesan ialah kurangnya persediaan guru untuk membangunkan pengajaran yang berbantukan komputer.Di samping itu terdapat juga permasalahan dari segi hardware untuk perisian kursus, sikap guru,pentadbir, latihan, galakan keluarga dan pengaruh komuniti yang mempengaruhi keberkesananpelaksanaan dalam bilik darjah (Moersch, 1995).


Pengajaran Bahasa Malaysia (BM) tidak terkecuali daripada pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi (TMK). Walaupun pelajaran BM hanya melibatkan penguasaan kemahiran bahasa yang kelihatannya agak mudah untuk dikuasai, namun masih terdapat beberapa isu yangdianggap boleh mengganggu keberkesanan pengajaran . Masalah tersebut termasuklahpenguasaan kemahiran asas BM seperti lisan, membaca dan menulis. Pada tahap yang lebih tinggi, masih terdapat pelajar yang tidak dapat memahami teks yang dibaca dengan sempurna.Di samping itu, pada tahap sekolah menengah, penguasaan menulis juga masih lagi perlu diberiperhatian untuk memastikan objektif pengajaran BM tercapai.Oleh hal yang demikian, penggunaan komputer dalam pengajaran BM dilihat sebagai satu usaha yang sesuai untuk memberikan impak terhadap permasalahan yang dihadapi.
Sebagai alat bantu pengajaran yang terkini sifatnya, penggunaan komputer dilihat sebagai usaha yang mampu mengubah persepsi pelajar terhadap pembelajaran BM. Guru BM sebagai pengendali pengajaran, perlu mempunyai keterampilan dalam mengendalikan pengajaran bahasa berbantu komputer. Walaupun terdapat kesukaran dalam melaksanakannya, guru perlu bersedia dengan kemahiran dan pengetahuan selaras dengan keperluan pendidikan kini yang memerlukanpengajaran lebih berpusatkan pelajar.
2.0 Konsep Pengajaran Bahasa Berbantukan Komputer (PBBK)
Sebagai guru BM, mereka sepatutnya memahami konsep penggunaan komputer di dalam bilik darjah. Berdasarkan dapatan kajian, kebanyakan guru menyatakan bahawa konsep PBBK adalah pelajar mempelajari bahasa menggunakan komputer dengan kehadiran guru bersama-sama. Pada dasarnya, PBBK dilaksanakan dengan pelajar berinteraksi dengan bahan yang tersedia di dalam komputer. Pelajar akan menggunakan bahan tersebut dengan bantuan guru. Bahan bantu mengajar jenis elektronik dikaitkan dengan PBBK kerana keperluannya dalampengajaran tersebut. Selain penggunaan projektor LCD, penggunaan bahan bantu elektronikyang lain juga mampu meningkatkan minat dan pemahaman pelajar.
3.0 Penggunaan Komputer Dalam Pengajaran BM
Berdasarkan dapatan kajian, tahap penggunaan komputer dalam pengajaran bagi guru adalah rendah dengan sebab mereka tidak selesa jika mengajarkan bahasa dengan menggunakan komputer. Dari segi perisian pengajaran pula, mereka tidak bersetuju jika dikatakan hanya menguasai penggunaan powerpoint dalam pengajaran. Manakala dari segi penggunaan internet, mereka mengakui bahawa mereka kurang mampu dan ini mengakibatkan mereka kurang menggunakan bahan tersebut di dalam pengajaran. Mungkin terdapat faktor lain yang menjadikan mereka kurang menggunakan internet dengan masalah pendedahan dan kemudahan yang disediakan di sekolah. Aspek minat amat mempengaruhi guru dalam pengajarannya.
4.0 Kesan Penggunaan Komputer Dalam Pengajaran.
Kebanyakan guru setuju bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran BM terhad kepada kemahiran membaca sahaja. Manakala mereka berpendapat penggunaankomputer dalam mengajarkan karangan tidak begitu sesuai. Dalam hal ini, untuk mendapatkan kesan yang baik, guru perlu kreatif dalam pengajaran berbantukan komputer. Dari segi kemahiran menggunakan perisian komputer yang berkaitan dengan pembelajaran,kebanyakan guru tidak menguasainya dengan baik. Contohnya dalam penguasaan authorware dan toolbook. Bagi kebanyakan guru, mereka hanya akan menggunakan komputer apabila diminta berbuat demikian.
5.0 Tahap Penguasaan Komputer
Berdasarkan kajian, semua sampel kajian telah mengikuti kursus berkaitan komputer yang dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran ataupun Pejabat PendidikanDaerah. Aplikasi komputer yang paling dikuasai oleh sampel kajian ialah Microsoft Word, Microsoft Excel dan Microsoft power point. Bagi kemahiran multimedia dan pembinaan laman web dianggap penguasaan yang lemah. Ini menggambarkan guru tidak menguasai aspek yang dianggap penting terutama yang berkaitan penyediaan bahan pengajaran yang memerlukan penggunaan elemen multimedia. Pembinaan laman web yang dianggap kurang memberi manfaat kepada pengajaran danpembelajaran juga perlu diberikan perhatian terutamanya bagi memastikan pelajar berfikiran lebih kreatif lagi.
6.0 Kesan Aplikasi Komputer Terhadap Pelajar
Dapatan kajian menunjukkan, penggunaan komputer dalam pengajaran dapat menambahkan minat pelajar terhadap BM. Walau bagaimanapun, guru berpendapat pelajar yang pandai lebih berminat dalam pengajaran apabila guru menggunakan komputer di dalam pengajarannya. Bagi pelajar yang lemah, mereka kurang menunjukkan minat dalam pembelajaran bahasa walaupun guru menggunakan komputer. Dapatan juga menunjukkan penguasaan menulis karangan kurang berkesan jika menggunakan komputer. Dalam hal ini, pembinaan dan penggunaan bahan pembelajaran perlu lebih menekankan aspek multimedia dan interaktif bagi memberikan kesan yang lebih kepada pelajar. Pelajar juga berminat jika menggunakan bahan internet di dalam pengajaran.
7.0 Kekangan Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer
Dapatan menunjukkan terdapat beberapa kekangan yang dihadapi oleh guru dalam menggunakan komputer dalam pengajaran BM iatu:
  • Guru tidak mahir dalam mengendalikan pembelajaran berbantukan komputer disebabkan kurang latihan.
  • Kekangan masa dalam menyediakan bahan.
  • Pelajar kurang berminat menggunakan komputer dalam pengajaran BM.
  • Komputer di sekolah sering rosak dan ketinggalan dari segi kapasiti dan teknologi.
  • Kekangan dari segi sistem selenggaraan komputer yang tidak cekap di sekolah.
  • Guru BM yang tidak dapat menggunakan bilik komputerkerana sering digunakan oleh kumpulan pelajar lain.

8.0 Cadangan Untuk Mengatasi Masalah

Terdapat beberapa cadangan yang diberikan iaitu:

  • Mewujudkan jaringan kerjasama antara panitia atau sekolah dalamPPD
  • Sediakan peruntukan yang sesuai untuk menyediakan teknologi komputer terkini.
  • Wujudkan prasarana ICT yang sesuai untuk pembelajaran.
  • Perlu ada kumpulan pembinaan bahan yang mendapat dorongan daripada pentadbir.
  • Memberikan lebih dorongan kepada pelajar agar meminati komputer.
  • Semua guru BM perlu diberikan pendedahan aplikasi komputer.

9.0 Rumusan

Isu-isu yang dibincangkan di atas kebanyakannya berfokus kepada pentingnya pengajaranberbantukan komputer dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran BM. Antara rumusan daripada dapatan kajian yang diperoleh seperti huraian berikut:

  • Guru perlu menguasai konsep pengajaran bahasa berbantukan komputer agar pemahaman yang mantap terhadap konsep tersebut dapat memberi kesan kepada mutu pengajaran guru. Tiga komponen utama yang perlu ada di dalam pengajaran bahasa berbantukan komputer iaitukomputer, bahasa dan pembelajaran (Finkbeiner, 2001).
  • Penggunaan komputer dalam pengajaran bahasa ada dilakukan oleh guru BM. Namun,penggunaan yang tidak menyeluruh dari segi keperluan perlu diberikan perhatian. Contohnya,penggunaan komputer dalam kemahiran menulis sepatutnya diberikan perhatian kerana penggunaan komputer mampu membantu pelajar dalam menyusun organisasi teks serta dapat memudahkan penyuntingan dilakukan.
  • Untuk menjamin keberkesananpenggunaan dalam pengajaran, kursus yang dihadiri perlu dikaitkan dengan pembinaan bahan pembelajaran. Perisian yang sesuai boleh digunakan untuk tujuan tersebut. Ini bersesuaiandengan dapatan kajian oleh Jeong-Bae Son (2006) yang menunjukkan penggunaan komputerdalam pengajaran terutama yang melibatkan kursus dalam talian mampu menarik perhatianpelajar.
  • Kesan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran BM juga didapati positif . Antaranya ialah penggunaan komputer dapat memupuk minat yang mendalam terhadap penguasaan BM. Kajian yang dijalankan olehSaad Al Kahtani (1999) menunjukkan penggunaan komputer dalam pengajaran menulis karangan dapat memberi kesan terhadap pencapaian pelajar.
  • Perancangan dan persediaan pihak pentadbir sekolah dalam menyediakan guru-guru agar benar-benar menguasai kemahiran penggunaan komputer dalam pengajaran perlu dilakukan secara profesional untuk menangani kekangan yang dihadapi oleh guru.

Kesimpulannya, BM sedang mengalami zaman penuh cabaran terutama dari segi pandangan umum terhadap kepentingannya dalam pengajaran (A. Aziz Deraman, 2007). Walaupun demikian, aspek pengajaran perlu diberikan perhatian dengan menekankan penguasaan kemahiran bahasa yang diajarkan. Penggunaan komputer dalam pengajaran BM berupaya meningkatkan lagi keupayaan pelajar dalam menguasai BM dengan lebih baik. Oleh itu, aspek latihan dalam perkhidmatan, penyediaan bahan pembelajaran interaktif, menggalakkanpenggunaan internet dalam pengajaran serta penyediaan teknologi yang sesuai dengankeperluan semasa perlu diberikan perhatian.

Wednesday, March 24, 2010

Guru Perlu Berubah!!

Sistem pengajaran dan pembelajaran di Malaysia dalam era globalisasi ini adalah amat berbeza jika dibandingkan dengan sistem yang digunapakai bagi beberapa dekad yang lampau. Dengan adanya perkembangan yang positif, pantas dan berilmu pengetahuan di dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), sistem pendidikan negara telah sedikit sebanyak dipengaruhi oleh kepesatan perkembangan ICT ini. Dewasa ini, ICT telah pun diterapkan ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran baik di peringkat universiti, kolej, sekolah menengah mahupun sekolah rendah secara berperingkat-peringkat.

Namun, ramai guru masih berpandangan bahawa pelajar-pelajar yang datang ke situasi pembelajaran sebagai bekas kosong yang perlu diisi penuh oleh guru dengan pelbagai ilmu pengetahuan. Pelajar-pelajar dalam bilik darjah hanya menjadi pendengar yang pasif tanpa melakukan apa-apa aktiviti pembelajaran. Mereka hanya bertanggungjawab mengeluarkan semula pelbagai ilmu yang diajar semasa menjawab soalan-soalan ujian atau peperiksaan.

Pandangan-pandangan yang tersebut di atas sudah dianggap sebagai sesuatu yang sudah tidak sesuai lagi dalam amalan pembelajaran masa kini. Guru-guru perlu menukarkan paradigma mereka kepada pengajaran berpusatkan murid dan berpusatkan bahan. Murid-murid disediakan dengan aktivti-aktiviti pembelajaran yang boleh memperkembangkan daya intelek mereka disamping menggalakkan berfikir secara kritis dan kreatif. Guru-guru perlu menyediakan alat bantu mengajar yang sesuai dengan pelajaran yang diajar supaya suasana pembelajaran yang menarik, bermakna dan seronok dapat dihasilkan.

Cabaran-cabaran globalisasi menuntut agar negara membangunkan sumber tenaga yang mempunyai ciri-ciri K-worker, celik dan mahir dalam ICT, mampu bersaing pada peringkat tempatan dan peringkat global, bahkan memiliki jati diri dan daya saing yang tinggi. Oleh itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan pelbagai program pendidikan untuk melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik IT, berkemahiran, dan berakhlak mulia. Bagi memenuhi kehendak ini, pembelajaran bukan lagi tertumpu dengan kaedah pengajaran di bilik darjah semata-mata. Penggunaan teknologi ICT perlu dieksploit sepenuhnya supaya memberikan kesan yang positif dalam pembelajaran pelajar.

Perkembangan dunia teknologi telah merubah sistem, kurikulum dan juga cara gaya pengajaran guru dan pembelajaran murid. Kita sekarang berada dalam zaman teknologi maklumat. Kita dihidangkan dengan pelbagai teknologi pendididkan daripada penggunaan OHP hinggalah kepada penggunaan perisian komputer.
Para guru di peringkat rendah mahupun di peringkat tinggi, haruslah cuba sedaya upaya untuk menggunakan ICT di dalam proses P&P bagi memberikan input yang terbaik kepada pelajar-pelajar kita.

Namun demikian, kesemua hanyalah merupakan alat-alat bantuan pengajaran dan pembelajaran; ianya tidak mungkin boleh menggantikan tempat dan peranan guru seratus peratus. Lantaran itu, guru masih memainkan peranan yang penting dalam pengajaran pembelajaran.

Monday, March 15, 2010

Yeh...Sem 4 Peringkat 2 akan datang tak lama lagi!!

Kawan-kawan kohort 9, i tau kita semua berasa sangat penat... tension....pada saat ini, right? Kita kena sama-sama sabar, janji kita semua dapat complete mission yang mencabar ni....Yah!! Teruskan usaha kita....

Tuesday, March 9, 2010

Happy to hear u again!!!

Hahaha...i have my personal blog oledi...WOW!!! Jus share whatever u want, don be shamed o....